Hjärngympa!

Idag var det dags för träning, sitsträning stod tydligen på schemat. Min hjärna arbetar fortfarande på högvarv för jag fick höra helt och hållet nya grejer för mig. Min grundsits är helt okej som även min tränare sa men för att öka bärigheten i hästen och tillåta ännu mera rygg måste jag öka bärigheten i mig själv. Jag ska tänka lite att jag spänner insida lår och höftböjaren en aning så att jag får en känsla av att ha kuddar under sittbenen. Okej så långt var jag med någorlunda (sen att omvandla detta till praktik är ett kapitel för sig) men sen ska jag även tänka på att ha mer svikt i underskänkeln. INTE trampa ner hälen som är inpräntat i min hjärna sen ridskoletiden. Ska tänka mig att jag har ett finger emellan foten och stigbygeln jag vill alltså INTE trampa på mitt finger utan ska lägga vikten mer i sätet. Sätta mig lättare i lättridningen och verkligen tänka på att sitta ner på ytter bak i galoppen.
Tanken är att detta ska leda fram till en ökad bärighet i min kropp med en underskänkel som är fri att inverka och påverka helt oberoende av vad resten av kroppen gör. Jag ska träna på att spänna knäböjaren så jag får koll på den. Jag tror detta kan bli riktigt bra när jag får till det för ryggverkan blev direkt annorlunda. Just idag kändes det ju dock lite skumt att sitta så men så är det ju alltid när man rättar till ngt!
Egentligen känns det lite deprimerande att ingen annan tränare nånsin nämnt liknande.
Idag var det dags för träning, sitsträning stod tydligen på schemat. Min hjärna arbetar fortfarande på högvarv för jag fick höra helt och hållet nya grejer för mig. Min grundsits är helt okej som även min tränare sa men för att öka bärigheten i hästen och tillåta ännu mera rygg måste jag öka bärigheten i mig själv. Jag ska tänka lite att jag spänner insida lår och höftböjaren en aning så att jag får en känsla av att ha kuddar under sittbenen. Okej så långt var jag med någorlunda (sen att omvandla detta till praktik är ett kapitel för sig) men sen ska jag även tänka på att ha mer svikt i underskänkeln. INTE trampa ner hälen som är inpräntat i min hjärna sen ridskoletiden. Ska tänka mig att jag har ett finger emellan foten och stigbygeln jag vill alltså INTE trampa på mitt finger utan ska lägga vikten mer i sätet. Sätta mig lättare i lättridningen och verkligen tänka på att sitta ner på ytter bak i galoppen.
Tanken är att detta ska leda fram till en ökad bärighet i min kropp med en underskänkel som är fri att inverka och påverka helt oberoende av vad resten av kroppen gör. Jag ska träna på att spänna knäböjaren så jag får koll på den. Jag tror detta kan bli riktigt bra när jag får till det för ryggverkan blev direkt annorlunda. Just idag kändes det ju dock lite skumt att sitta så men så är det ju alltid när man rättar till ngt!
Egentligen känns det lite deprimerande att ingen annan tränare nånsin nämnt liknande.
I övrigt har helgen erbjudit mest jobb, inte mycket tid med min älskade lilla familj men det får gå det emd ibland. Igår tog jag ett stort steg, jag var ute på första joggingrundan sen graviditeten. Förvånande nog orkade vi mer än vi trodde jag och min vän.
Ser fram emot att se vad nästa vecka har att erbjuda!
/JL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0